VEDTÆGTER FOR MIDTJYSK JAGTHUNDE KLUB stiftet 10.10.2018
Midtjysk Jagthundeklub
Vedtægter for klubben.
Ændret den 20. Marts 2024 jf. ordinær generalforsamling
Co. Formand
Palle Christensen
Brårupvej 27
7800 Skive
§1. Navn og hjemsted.
Klubbens navn er Midtjysk Jagthundeklub (MJK)
Klubben er en jagthundeklub og stiftet oktober 2018
Klubben har hjemsted i det Midtjyske område og klubbens
officielle adresse er formandens.
§2. Klubbens formål.
At tilskynde klubbens medlemmer til at deltage i klubbens
egne jagtrelaterede prøver, såsom mark- og apporteringsprøver m.m.
At klubben arbejder på, at de til enhver tid gældende prøver
er i overensstemmelse med de krav, som klubben må stille til
fremme af jagthunde som alsidige jagthunde.
Klubben opretholder egen mailadresse og egen Facebook side
(lukket side for medlemmer).
Klubben arrangerer lokale prøver samt evt. anerkendte prøver.
Klubben arrangerer i et omfang foredrag, fælles træning mm.
§3. Medlemskab.
Som medlem af MJK kan optages enhver mand/kvinde som vil
yde en indsats for jagthundeinteressen i Danmark.
Medlemskab gælder for 1 år ad gangen og udmeldelse skal ske
via mail (skriftligt) til Formanden eller kasserer.
Et medlem som gennem mere end 2 måneder har været i kontingent-
restance, slettes.
§4. Æresmedlemmer.
Som æresmedlem kan udnævnes personer, der har bidraget til
og ydet en særlig fortjenstfuld indsats for MJK.
Indstilling til udnævnelse af æresmedlemmer forelægges bestyrelsen
forud for generalforsamlingen.
Æresmedlemmer betaler ikke kontingent.
§5. Kontingent.
Kontingentet fastlægges af generalforsamlingen efter indstilling fra
bestyrelsen.
Kontingent betales forud for et år ad gangen og opkræves i januar
måned. Betaling senest ultimo januar i samme år.
§6. Generalforsamling.
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle sager, der
ikke i henhold til vedtægter er genstand for urafstemning.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af
marts måned i året og forsøges afholdt på klubbens mødeadresse, eller
til formålet anden adresse.
Indkaldelsen til generalforsamling sker med 30 dages varsel med angivelse af tid og sted. Indkaldelse sker via klubbens hjemmeside www.midtjyskjagthundeklub.dk og klubbens Facebook side åben eller (lukket side).
Forslag skal være bestyrelsen i hende senest 3 uger inden generalforsamlingens afholdelse. I forslaget skal der være en ledsaget motivation og redegørelse.
I indkaldelsen offentliggøres hvilke personer der er på valg og hvorvidt
disse ønsker eller ikke ønsker genvalg.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.
Valg af dirigent
Valg af 2 stemmetællere
Valg af protokolfører
Aflæggelse af årsberetning ved formanden
Fremlæggelse af regnskab
Fremlæggelse af forslag til kontingent.
Valg af bestyrelse
A Formand
B Bestyrelsesmedlemmer
C Bestyrelsessuppleanter
Behandling af indkomne forslag
Eventuelt.
Protokolfører fører alle valg, godkendelser vedtagelser samt afstemninger til protokol.
§.8 Afstemninger:
Hvert medlem har en personlig stemme.
Personvalg til bestyrelsen og suppleanter kan foregå ved
håndsoprækning.
Dirigenten og blot et stemmeberettiget medlem kan kræve
skriftlig afstemning.
Bestyrelsen kan kræve enkelte eller flere spørgsmål afgjort
ved afstemning.
§.9. Ekstra ordinær
Generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen finder
det nødvendigt eller når mindst 2/3 dele af medlemmerne finder
det nødvendigt.
Ekstraordinær generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet
af fremmødte medlemmer.
§.10 Bestyrelsen
Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, som varetager
klubbens interesse og forvalter dens midler.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, der skal være
skriftlig. Bestyrelsesreferater offentliggøres på mail alternativ på
FB.
Hvert bestyrelsesmedlem har en stemme. Bestyrelsen er beslutnings-
dygtigt, når mindst 3 medlemmer er tilstede. I tilfælde af stemmelighed
er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, som formanden eller bestyrelsen
skønner det er nødvendigt.
Formanden og kasserer tegner i fællesskab klubben.
Bestyrelsen kan give klubbens kasserer fuldmagt til at modtage
indbetalinger, betale indgåede forpligtelser samt selvstændigt at
forpligte klubben for mindre beløb.
§.11 Valg til Bestyrelsen
Valgbart er et medlem som er myndig og som ikke er i kontingent-
restance.
Kandidater skal tilkendegive deres kandidatur til formanden senest
14 dage inden generalforsamlingen.
Kandidater offentliggøres på FB/mail en uge inden generalforsamlingen.
Ved manglende antal kandidater til at besætte poster i bestyrelsen, eller hvis en kandidat trækker sig, kan dirigenten på generalforsamlingen fremsætte kandidatforslag..
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, men suppleanter
vælges for 1 år ad gangen. I lige år afgår formanden og 1 bestyrelses-
medlem. I ulige år afgår kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer.
Under Pkt. 8 vælges først formanden. Den der opnår højst antal stemmer, vælges som formand. Ved stemmelighed trækkes der lod.
Efter formanden foretages øvrige valg af bestyrelsesmedlemmer. Afgår
formanden uden for tur tiltræder næstformanden indtil førstkommende generalforsamling. Bestyrelsen kan supplere med suppleanter.
Ud over formanden konstituerer bestyrelsen sig selv på første møde
efter generalforsamlingen samme dag. Konstituering meddeles på FB eller mail.
Herefter vælges suppleanter og revisorer.
§. 12. Udvalg
Bestyrelsen nedsætter – sammensætter aktivitets udvalg efter behov.
Udvalg udfører deres arbejde med ansvar overfor bestyrelsen
Aktivitetsområder, antal og udstrækning fastsættes af bestyrelsen.
Klubben har flg. udvalg.
Markprøveudvalg.
Udstillingsudvalg.
Biodiversitetsudvalg.
Biodiversitetsudvalgets arbejde består bla. i:
At tilskynde medlemmerne til at deltage aktivt i biotopforbedringer
på arealer som klubben har adgang til i henhold til gældende tilskuds-
regler for landbruget.
At tilskynde til og deltage i projekter der fremmer biodiversiteten på de
arealer klubben har adgang til i samarbejde med de enkelte lodsejere
samt andre organisationer der vil arbejde for et forbedret biodiversitet i
agerlandet.
At udsætte agerhøns efter behov og de til enhver tid gældende regler i
tæt samarbejde med berørte lodsejere, samarbejdende organisationer,
projekter og tilhørende projektbeskrivelse og, ikke mindst, biodiversi-
tetsudvalget.
§. 13. Regnskab
Regnskabsåret følger kalenderåret.
Regnskabet, der skal opgøres i overensstemmelse med god regnskabsskik.
Regnskabet forelægges revisorer primo januar forud for generalforsamlingen.
Regnskabet offentliggøres på generalforsamlingen
§.14. Meddelelser til medlemmerne.
Meddelelser af interessant karakter foregår på FB og på klubbens
Hjemmeside www.Midtjyskjagthundeklub.dk
Disse anses for på lovlig vis at være bragt til medlemmernes
kundskab.
Der kan i særlige tilfælde udsendes via mail, men dette er det enkelte
medlem som er ansvarlig for kendskab/kontrol af modtagne mails.
Nyheder på hjemmesiden bliver lagt op på FB med link til hjemmesiden
§.15. Ændring af klubbens vedtægter.
Ændring af klubbens vedtægter kan alene vedtages på ordinær
generalforsamling eller en ekstra ordinær generalforsamling.
Vedtægtsændringer kræver tilslutning fra mindst 2/3 af de fremmødte
medlemmer.
Der føres en bog over ændringer i klubbens vedtægter med angivelse af
ændringer og ikrafttrædelse.
§. 16. Klubbens opløsning.
Som i §15 kræves det at 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for en opløsning
I tilfælde af en opløsning skal klubbens midler /formue anvendes i
jagthundesagens interesse eller fremme beslægtede formål, efter
beslutning på den ordinære generalforsamling.
§.17. Ikrafttrædelse.
Gældende fra året 2024 og vedtaget på
den ordinære generalforsamling den 20. marts
i Stoholm Kultur- og Fritidscenter
På bestyrelsens vegne
Palle Christensen Laust Nørskov Bente Jensbye
Kim Østerby Claus Nielsen