VEDTÆGTER FOR MIDTJYSK JAGTHUNDE KLUB stiftet 10.10.2018
§1. Navn og hjemsted
Formandens adresse
Klubbens navn er Midtjysk Jagthundeklub (MJK)
Klubben er en jagthundeklub og stiftet oktober 2018
Klubben er primært for stående jagthunde
Klubben har hjemsted i det Midtjyske område og klubbens officielle adresse er formandens.
§2. Klubbens formål
At tilskynde klubbens medlemmer til at deltage i klubbens egne jagtrelaterede prøver mark- og apporteringsprøver m.m.
At klubben arbejder på, at de til enhver tid gældende prøver er i overensstemmelse med de krav, som klubben må stille til fremme af Stående jagthunde som alsidige jagthunde.
Klubben opretholder egen mailadresse og egen Facebook side (lukket side for medlemmer).
Klubben arrangerer lokale prøver samt evt. anerkendte prøver.
Klubben arrangerer i et omfang foredrag, fælles træning mm.
§3. Medlemskab
Som medlem af MJK kan optages enhver mand/kvinde som vil yde en indsats for jagthundeinteressen – primært de stående racer – i Danmark.
Medlemskab gælder for 1 år ad gangen og udmeldelse skal ske via mail (skriftligt) til formanden eller kasserer.
Et medlem, som gennem mere end 2 måneder har været i kontingent restance, slettes.
§4. Æresmedlemmer
Spørgsmålet om Æresmedlemsskab kan tages op på et givent tidspunkt, såfremt dette vurderes nødvendigt.
§5. Kontingent
Kontingent fastlægges af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen.
Kontingent betales forud for et år ad gangen og opkræves i januar måned. Betaling senest ultimo januar i samme år.
§6. Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle sager, der ikke i henhold til vedtægter er genstand for urafstemning.
Ordinær generalforsamling afholdes hver år i februar måned og forsøges afholdt på klubbens mødeadresse, eller anden til lejligheden passende adresse. Indkaldelse til generalforsamling sker med 30 dages varsel med angivelse af tid og sted.
Indkaldelse sker via mail og klubbens Facebook side (lukket side).
Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger inden generalforsamlingens afholdelse. I forslaget skal der være en ledsaget motivation og redegørelse.
I indkaldelse offentliggøres hvilke personer der er på valg og hvorvidt disse ønsker eller ikke ønsker genvalg.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.
§7 Dagsorden
Valg af dirigent
Valg af 2 stemmetællere
Valg af protokolfører
Aflæggelse af årsberetning ved formanden
Fremlæggelse af regnskab
Fremlæggelse af forslag til kontingent
Valg af bestyrelse (iht.§11 )
A Formand
B Bestyrelsesmedlemmer
C Bestyrelsessuppleanter
Valg af revisor og revisorsuppleant
Behandling af indkomne forslag
Eventuelt
Protokolfører fører alle valg, godkendelser vedtagelser samt afstemninger til protokol.
§.8 Afstemninger
Hver medlem har en personlig stemme.
Personvalg til bestyrelsen og suppleanter kan foregå ved skriftlig afstemning.
Dirigenten og blot et stemmeberettiget medlem kan kræve skriftlig afstemning.
Bestyrelsen kan kræve enkelte eller flere spørgsmål afgjort ved skriftlig afstemning.
§.9. Ekstra ordinær Generalforsamling
Generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.
§.10 Bestyrelsen
Klubben ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, som varetager klubbens interesse og forvalter dens midler.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, der skal være skriftlig. Bestyrelsesreferater offentliggøres på mail alternativ o klubbens lukkede Facebook side.
Hvert bestyrelsesmedlem har en stemme. Bestyrelsen er beslutningsdygtigt, når mindst 4 medlemmer er tilstede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, det af formanden eller bestyrelsen skønnes nødvendigt.
Formanden og kasserer tegner i fællesskab klubben.
Bestyrelsen kan meddele klubbens kasserer fuldmagt til at modtage indbetalinger, betale indgåede forpligtelser samt selvstændigt at forpligte klubben for mindre beløb under 10.000 kr.
§.11 Valg til Bestyrelsen
Valgbart er et medlem som er myndig og som ikke er i kontingentrestance.
Kandidater skal tilkendegive deres kandidatur til formanden senest 14 dage inden generalforsamlingen. Kandidater offentliggøres på FB og mail en uge før generalforsamlingen.
Ved manglende antal kandidater til at besætte poster i bestyrelsen, eller hvis en kandidat trækker sig, kan dirigenten på generalforsamlingen fremsætte kandidatforslag.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, men suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
I lige år afgår formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer.
I ulige år afgår kassereren og 3 bestyrelsesmedlemmer og på lige år 4 bestyrelsesmedlemmer. I stiftende år vælges kassereren for 3 år.
Under pkt. 8 vælges først formanden. Den der opnår højst antal stemmer, vælges som formand. Ved stemmelighed foretages det i første omgang omvalg – ved ny stemmelighed trækkes der lod.
Efter formanden foretages øvrige valg af bestyrelsesmedlemmer. Afgår formanden uden for tur tiltræder næstformanden indtil førstkommende generalforsamling. Bestyrelsen kan supplere med suppleanter.
Ud over formanden konstituerer bestyrelsen sig selv på første møde efter generalforsamlingen samme dag. Konstituering meddeles på klubbens lukkede Facebook side eller mail.
Herefter vælges suppleanter og revisorer.
§. 12. Udvalg
Bestyrelsen nedsætter – sammensætter aktivitets udvalg efter behov.
Udvalg udfører deres arbejde med ansvar overfor bestyrelsen
Aktivitetsområder, antal og udstrækning fastsættes af bestyrelsen.
§. 13. Regnskab
Regnskabsåret følger kalenderåret.
Regnskabet, der skal opgøres i overensstemmelse med god regnskabsskik. Regnskabet forelægges revisorer primo januar forud for generalforsamlingen i februar.
Regnskabet offentliggøres på generalforsamlingen
§.14. Meddelelser til medlemmerne
Meddelelser af interessant karakter foregår på lukkede Facebook side og via mail. Disse anses for på lovlig vis at være bragt til medlemmernes kundskab.
§.15. Ændring af klubbens vedtægter
Ændring af klubbens vedtægter kan alene vedtages på ordinær generalforsamling eller en ekstra ordinær generalforsamling. Vedtægtsændringer kræver tilslutning fra mindst 2/3 af de fremmødte medlemmer.
Vedr. klubbens Facebook side, kan bestyrelsen ændre denne til en åben side uden en generalforsamlings beslutning herom.
Der føres en log over ændringer i klubbens vedtægter med angivelse af ændringer og ikrafttrædelse.
§. 16. Klubbens opløsning
Som i § 15 kræves 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for en opløsning.
I tilfælde af en opløsning skal klubbens midler /formue anvendes i jagthundesagens interesse eller fremme beslægtede formål, efter beslutning på den ordinære generalforsamling.
§.17. Ikrafttrædelse
Vedtægterne træder i kraft fra 10.10. 2018